Maten

På Fridhem har vi inställningen att god och närande mat är en förutsättning för effektiv inlärning.
Därför har vi stort fokus på maten och vi låter också måltiderna kosta lite mer.
Vår egen kock lagar all mat från grunden i vårt välutrustade kök.
Ofta serveras det också färskt, hembakat bröd till lunchen.

Emellanåt när vädret tillåter flyttar vi ut till vår stora och mysiga grillplats, där maten istället tillagas över öppen eld.

Av hänsyn till vår miljö strävar vi efter att i möjligaste mån använda oss av närproducerade råvaror och att minst en gång per vecka
servera en helt vegetarisk måltid.

Våra barn lär sig om matens ursprung, dels genom den mat som serveras men även genom råvarorna de själva odlar i odlingslådorna på skolgården, där de får följa processen hela vägen från frösådd till skörd.
Vi samarbetar dessutom med närliggande lantbruk för att ge barnen ytterligare förståelse för matens väg, från fält till tallrik.